IFS Applications buldrer fremad med ny funktionalitet til hver release. Seneste release, som kaldes IFS Cloud, indeholder blandt andet implementering af AI, machine learning, augmented reality og mange flere af de nye teknologiske værktøjer.

 

Vi ved, det kommer, men for mange IFS-brugere er spørgsmålet nok, hvornår det er det rette tidspunkt at opgradere til IFS Cloud? Nøglefaktorerne i beslutningsprocessen vil være din virksomheds strategiske mål, og hvorvidt disse kan understøttes af din nuværende IFS-løsning. Der er muligheder, risici og omkostninger at overveje, men uanset hvad vil beslutningen få konsekvenser og fordele, der kan høstes.

Why IFS Cloud

Foto: IFS

 

Her følger lidt inspiration, hvis du er på en tidligere version af IFS og overvejer en opgradering til IFS Cloud:

  • Kendetegn ved IFS Cloud
  • Hvem henvender IFS Cloud sig til
  • De vigtigste funktioner og fordele
  • Hvad du skal overveje
  • IFS Cloud vs tidligere versioner
  • Nogle af de seneste tilføjelser, der er kommet i den nye release
  • Hvordan kommer du i gang

 

Kendetegn ved IFS Cloud

IFS Cloud, der første gang blev udgivet i marts 2021, er en enkel platform, der leverer løsninger på tværs af service, produktion, logistik, lager, ressourceplanlægning, økonomi, CRM og salg.

Det samler hele spektret af IFS-kapaciteter i et enkelt produkt og på én platform med løsninger der er skræddersyet til din branche og dine behov. Du starter med den funktionalitet, du har brug for, og implementerer derefter ekstra funktioner, efterhånden som din virksomhed ændrer sig og vokser, ved hjælp at modulopbygning.

IFS Cloud er bygget på den nyeste technology stack og er 100 % cloudbaseret. Denne nyeste teknologi har de seneste sikkerheds- og ydeevneforbedringer, og alle de andre muligheder der følger med det.

 

Hvem henvender IFS Cloud sig til?

Traditionelt har IFS primært rettet sine produkter mod SMV’er, og er specielt stærke i fremstillings- og serviceindustrien, men har i dag også fokus på forsvars-, energi- og telekommunikationsindustrien.

 

Hvad er de vigtigste funktioner og fordele ved IFS Cloud?

Trods navnet kan IFS Cloud stadig fås som en traditionel ’on premise’ løsning, hosted hos en tredjepart eller som en Curit Managed Cloud-solution. Men det er selvfølgelig også en løsning at arbejde med den direkte i skyen. For eksisterende kunder, som ønsker at opgradere, betyder det altså, at der ikke behøver ske nogen ændring i infrastrukturen, og nye kunder kan vælge frit. Man skal heller ikke være bange for at blive låst på en given platform, da der er mulighed for senere at skifte den ene eller den anden vej.

 

Hvad skal du overveje?

Hvis du flytter til IFS Cloud fra en noget ældre version af IFS, såsom Apps 7.5, er det et meget større teknologisk spring, end hvis du opgraderer fra en nyere version. Så stort et skridt har snarere karakter af en re-implementering end en simpel opgradering på grund af forskellene i funktionerne.

Curits tilgang er at opmuntre brugerne til at slippe af med deres gamle tilpasninger under opgradering eller re-implementering for derved at sænke it-gælden. De gamle tilpasninger, i Apps 7 for eksempel, var meget kostbare at vedligeholde. Men her vil man ofte opdage, at mange af de krav som tilpasninger dengang var lavet for, er dækket af kernefunktionaliteten i IFS Cloud.

Det er således vigtigt, at der er fokus på forandringsledelse, og man bør gå til opgaven med en tankegang om, at man skal adoptere det nye system frem for at adaptere det. Med en sådan tilgang vil tilpasninger og omkostninger kunne reduceres, og samtidig har erfaring også vist, at det ofte er med til at øge brugeres accept af et nyt system.

Foto: IFS

Hvordan er IFS Cloud sammenlignet med tidligere versioner?

IFS Cloud er skalerbar, og systemintegrationen er mere brugervenlig end tidligere versioner. I ældre versioner kunne du ikke køre IFS på andre operativsystemer såsom macOS. Men fordi den seneste version er browserbaseret, kan du køre den på enhver enhed, inklusive for eksempel Apple.

Vi vil mene, det er værd at overveje en opgradering til IFS Cloud, hvis du på nuværende tidspunkt er på enten en Applications 7.5, 8 eller 9, eller på en lav update af Applications 10, da der her er mest værdi at hente. Uanset version, vil der være en forandring i brugergrænsefladen, da det er en helt ny måde at arbejde på. Men de som kører IFS Applications 10, har en fordel, da de kan begynde at øve sig på forgængeren for Cloud, Aurena, som allerede var tilgængelig dér. Ved at gøre det, kan man få en mere glidende overgang, da det ikke vil føles så fremmed at arbejde på en webbaseret platform, når IFS Cloud senere implementeres.

 

Hvad er nogle af de seneste tilføjelser, der er kommet i den nye release?  

Med IFS Cloud vil det fx blive muligt at:

  • Konfigurere mere komplekse produkter, som matcher kundernes krav med konfigurer-til-ordre (CTO) og salgskonfiguration
  • Opsamle maskinernes overordnede udnyttelsesgrad (OEE)
  • Bruge disse data til at udpege hvilke maskiner, der fungerer effektivt, og hvilke, der kræver operationel opmærksomhed

 

Den seneste release giver desuden kørende serviceteknikere mulighed for at:

  • Registrere fremtidigt arbejde og rejsetid mod arbejdsopgaver
  • Give kunderne en nøjagtig registrering af alt fakturerbart arbejde, før de forlader kundens lokation
  • Inkludere video, andre vedhæftede filer samt servicerapport til jobrapporteringen
  • Sende materialer ud på forhånd eller direkte fra leverandøren, så det ligger klart på den lokation, hvorfra det skal bruges til en given service.

 

Enterprise Asset Management (EAM-funktionerne) i den seneste version giver EU-virksomheder mulighed for at:

  • Definere medarbejdere i ét firma og gøre dem tilgængelige som medarbejdere og ressourcer i andre firmaer. Dette hjælper med at reducere administrationen og øge medarbejderdeling i fx joint ventures og datterselskaber.
  • Administrere overgangen mellem kontrakter og indkøb på tværs af virksomheder, hvilket gør dem i stand til at igangsætte indkøbsprocessen i én juridisk enhed og afslutte den i en anden.

 

Hvordan kommer du i gang?
  • Start med en gennemgang af din virksomhed for at etablere en business case, behovet for forandringsledelse og processer. Hvis du er gået i stå i en implementering, vil en gennemgang give dig et klart billede af, hvor udfordringerne er, og anbefalinger til korrigerende handlinger.
  • Få dine bedste medarbejdere involveret og gør dem klar.
  • Administrer forandringen med en stærk styregruppe, som vil kommunikere fordelene og adressere folks interesser og bekymringer.
  • Forstå din datastrategi og hav en plan for datarensning og migrering.

 

Vi står klar til en snak om netop din virksomheds rejse til Cloud.