I anledning af, at Curit ApS 1. august 2023 kan fejre 20 års-jubilæum, har vi fået en snak med grundlæggerne, Aase Steffensen og Carsten Kaaber, blandt andet om, hvad historien bag Curit er, og hvordan fremtiden ser ud. På baggrund af denne snak er nedenstående artikel blevet til, og vi glæder os til at dele den med vores kunder, samarbejdspartnere og andre interessenter. Læs med og bliv klogere på historien om et af Danmarks mest succesfulde ERP-konsulenthuse.

 

Hvad er historien bag Curit?

I starten af 00’erne var ERP-markedet presset, og IFS havde en plan om at effektivisere, og én af deres spareplaner var, at der fremover kun skulle være ét IFS-kontor i Danmark, og så skulle IFS samarbejde med partnere i stedet. Derfor var IFS på udkig efter en partner samt en vinkel på, hvordan sådan et partnerskab skulle udmøntes. Det var i den forbindelse, at Aase og Carsten blev enige om, at nu er det nu. De valgte at gå fra at være ansat af IFS i Vestdanmark til at starte deres egen virksomhed og derved blive partnere med IFS. Da beslutningen var taget, skulle det gå hurtigt med at finde navn, logo, kunder, kontrakter osv. Curit var de første IFS-partnere world wide, så der var mange ting, der skulle på plads og afklares på kort tid. Men efter en måneds intenst arbejde var de klar til at breake nyheden over for de danske kunder, og Curit fik en rigtig god start på deres nye rolle som partner. Udover ejerne var der et par yderligere IFS-ansatte, der flyttede med over i Curit, herunder Henrik Villadsen – og nogle år senere Hans Peter Bøss. Gejsten hos alle bundede i, at de netop kunne bevare dét, der betød mest for dem: deres kunder, produktet og fællesskabet med hinanden.

Hvad er motivationsfaktoren, eftersom Curit fortsat vækster 20 år efter?

Noget af det, der er betyder allermest for Aase og Carsten, der stadig er yderst motiverede, er den trang de har til at dele ud af deres viden, og at de kan gøre en forskel for deres kunder. Efter 20+ år med et indgående kendskab til – og dagligt arbejde med – IFS, besidder de begge en enorm viden og kompetence, der kommer både kunder og medarbejdere til gode. På den måde, er de ikke blot grundlæggere og partnere af Curit, men stadig en afgørende faktor for, sammen med resten af holdet hos Curit, at deres kunder kan drifte sikkert og effektivt i IFS. Samtidig med, at de får lov til at være en del af den udvikling, der også sker både ude ved deres kunder og i produktet.

 

Hvad kendetegner Curit og Curits medarbejdere?

Når man spørger Aase og Carsten, hvad der kendetegner Curit og deres medarbejdere, er de ord der dukker op: agilitet, engagement, ansvarlighed og nærhed til kunderne. Der er en stor fleksibilitet i forhold til kunderne og deres løsninger, men også internt hos Curit. Alle er der for hinanden. Viden og kompetencer bliver delt mellem kolleger til gavn for kunderne. Og hvad enten kunden er ny eller har været det længe, så forpligter Curit sig til altid at hjælpe kunden med at sikre den mest driftssikre løsning, der netop passer til dem. For Curit betyder en god relation til nuværende kunder altid mere end at få skabt et mersalg. Curit kommer altid succesfuldt i mål med deres projekter, og ingen af deres projekter er blevet opgivet. Det kan godt være, at det – for nogle kunder – har været en lang og sej kamp, men alle er kommet i mål, ingen bliver ladet i stikken.

Hvad har været medvirkende til den succes, der har præget Curit de sidste 20 år?

Det, der har været medvirkende til Curits succes, er medarbejderne. De er dygtige, videbegærlige og dedikerede til at skabe de bedste løsninger for kunderne og til at være gode kolleger, der deler ud af deres viden og erfaringer. Curit ville ikke eksistere uden medarbejderne. Samtidig har IFS som produkt, udviklet sig til at være et at de stærkeste ERP-systemer i verden. Da Curit således har de bedste medarbejdere, der håndterer det bedste system, er kunderne i trygge hænder. En del af succesen er også, at der er et godt match mellem kundernes behov, IFS og Curit. Kunderne har udvist stor lyst og vilje til at udvikle sig sammen med IFS, både i forhold til den konkrete løsning og i forhold til kundens egen vækst. Her har IFS vist sig at være den ERP-løsning, hvor kunderne har den bedste mulighed for at udvikle sig i eksisterende system. Når kunderne har haft behov for assistance i forbindelse med opgraderinger, udrulning, tilpasninger og meget mere, har Curit været der og leveret på de ønsker og krav, kunden har haft.

 

Hvad byder fremtiden på for Curit?

Curit tager i hvert fald 20 år mere og tænker også stille og roligt ind i et generationsskifte. Mange vil kende Peter Bering, som gennem de mere end 10 år, han har været med, har fået større og større ansvar, og undervejs også har købt sig ind i ejerkredsen som partner. Udover Peter som oplagt del af den fremtidige ledelse, er der lavet partnerskab med et par andre nøglemedarbejdere, så man derigennem har sikret sig den mest kompetente bemanding til at sikre kundernes fortsatte tilfredshed med Curit og IFS. Intentionen er da også klar: Curit ønsker at vokse, som de har gjort de seneste 20 år, hvilket er en klar mulighed, fordi IFS som produkt udvikler sig og styrker sin position på markedet. Samtidig er Curit et sted nu, hvor der er kapacitet til at tage større og mere komplekse projekter ind, hvilket også vil være medvirkende til en fremtidig vækst, hvor der om fem år er 20 medarbejdere mere hos Curit.

Summa summarum: IFS har udviklet sig til at være et af de stærkeste ERP-systemer i verden, det danske marked er klar til at give sig i kast med produktet og Curit står klar med de dygtigste folk til at hjælpe kunderne i processen både nu og i fremtiden.